نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (1207 )
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء نوزدهم ـ صفحه 367 )
( قسمت پانزدهـــم )
مقتضــای رحمـت
( جزء نوردهم صفحه 375 آیه 192 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ إِنَّهُ لَتَنْزِیلُ رَبِّ الْعَالَمِینَ
ترجمه لفظی آیه شریفه :
و راستى که این [قرآن] وحى پروردگار جهانیان است
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
کیفیّـت تنـزیـل قـرآن :
خداوند برای تشریف امّت و تعظیم قرآن ؛
آن را مانند تورات ، یک نوبت نفرستاد ؛
بلکه آن را سوره سوره و آیه آیه ،
در مدت بیست سال فرو فرستاد !
بدین نسق که بعضی از احکام آن عام ؛
و بعضی خاصّ است !
بعضی به نظمی ظاهر فرستاد ،
و بعضی به نصّ قاطع ،
بعضی مجمل و بعضی مفصّل ،
بعضی مطلق ، و بعضی مقیّد ،
بعضی محکم و بعضی متشابه ،
که اگر همه ، متشابه بودی ؛
کسی را در جهان به علم تنزیل واقف نبودی !
اگر همه ظاهر بودی ؛
کس را رتبتت علیم نبودی !
اگر همه متشابه بود ؛
خاص با عام در نادانی برابر بودی !
و اگر همه ظاهر بودی،
عامّ و خاصّ در دانائی متساوی بودی !
و راه تفصیل بر خلق بسته بدی ؛
چه ؛ خاص را با عام برابر کردن ؛
مقتضی رحمت نیست !
و عام با خاص متساوی داشتن ،
در حکمت روا نیست !
بلکه مقتضای زحمت و حکمت آن است که ؛
هرکس را بر وفق و سزای او شربتی هند ،
و بر وفق حسن سعی و کوشش او ؛
راه رسیدن او را به مقصد آسان کند . !
دل کیست که گوهری فشانَد بی تو ؟
یا تن که بوَد که مُلک رانَــــد بی تـــو ؟
والله که خِـــرَد راه ندانـــــد بی تــــو !
جان زَهــره ندارد که بمانـــــد بی تو !
موضوع :